Γιατί στο μάρκετινγκ το προσωπικό γούστο είναι αδιάφορο;

Ως εταιρεία μάρκετινγκ διανύουμε την τρίτη δεκαετία ζωής μας στην αγορά. Και αυτό που διαπιστώνουμε είναι πως παρότι όλα συνεχώς εξελίσσονται, κάποια πράγματα παραμένουν ίδια, όπως μερικά χαρακτηριστικά της επιχειρηματικής σκέψης.

Σε αυτό το άρθρο, θα αναφερθούμε σε κάτι που αντιμετωπίζει συχνά κάθε εταιρεία μάρκετινγκ. Πρόκειται για ένα από τα πιο συχνά επιχειρηματικά λάθη. Και θα πούμε μια μεγάλη αλήθεια στους επιχειρηματίες, που αν υιοθετηθεί τότε θα δουν καλύτερα αποτελέσματα:

Η άποψη σας και το γούστο σας δεν ενδιαφέρει και πολλούς.

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες πέφτουν στην παγίδα να θεωρούν πως το γούστο τους είναι το ιδανικό και συνήθως με αυτή τη βάση συνθέτουν την εταιρική τους εικόνα. Έτσι, λειτουργούν την επιχείρηση και αξιολογούν τα πάντα βάση της προσωπικής τους άποψης και του δικού τους γούστου.

Το να επιλέξει ο επιχειρηματίας το πως θα είναι οι εγκαταστάσεις ή η επίπλωση της επιχείρησης, δεν προκαλεί πρόβλημα. Αν όμως ο επιχειρηματίας συνηθίζει να επιβάλλει την άποψη του και στο μάρκετινγκ, τότε μάλλον κάνει ένα από τα συχνότερα επιχειρηματικά λάθη.  Αυτό συμβαίνει γιατί το προσωπικό γούστο, όσο καλό κι αν είναι, δεν μπορεί παρά να αντιπροσωπεύει παρά ένα μικρό, πολύ μικρό μέρος του συνόλου. Όποιες δηλαδή και να είναι οι προτιμήσεις σας, λίγοι θα έχουν την ίδια άποψη.

Μια μεγάλη εταιρεία μάρκετινγκ λέει πως: το “κλειδί” είναι στα αυτοκίνητα

Για να γίνει καλύτερα κατανοητό, ας ρίξουμε μια ματιά στην αγορά του αυτοκινήτου. Η πρώτη σε πωλήσεις μάρκα δεν συγκεντρώνει ποτέ πάνω 10% – 12% του συνόλου της αγοράς. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως το προσωπικό σας γούστο δεν μπορεί να απεθύνεται σε περισσότερους από 10-12 καταναλωτές στους 100. Όταν όμως κάνουμε μάρκετινγκ, αυτό που μας ενδιαφέρει δεν είναι οι 10 στους 100. Αλλά όσο το δυνατόν περισσότεροι. Ο στόχος είναι, αν είναι δυνατόν, να τους προσεγγίσουμε όλους. Οπότε οι στρατηγικές μάρκετινγκ αναγκαστικά θα περιλαμβάνουν και πράγματα που πιθανόν να μην αρέσουν στον επιχειρηματία, και πολλές φορές ούτε στον ίδιο το marketiar ή και την εταιρεία μάρκετινγκ. Όμως, αυτός είναι ο τρόπος. Αυτό είναι το μάρκετινγκ.

εταιρεία μάρκετινγκ2 γνωστές ιστορίες επιχειρηματιών που δέχτηκαν πράγματα που δεν τους άρεσαν

O Mark Zuckerberg πέρασε πολλά χρόνια για να αποδεχθεί το όνομα “Facebook”, ποτέ δεν του άρεσε. Το ίδιο θέμα είχε και με τη γνωστή μπλε απόχρωση του logo του, αφού ως γνωστόν από τις αθλητικές του προτιμήσεις έχει αδυναμία στο κόκκινο. Όμως τελικά το γούστο του δεν τον εμπόδισε να είναι σήμερα αυτό που γνωρίζουμε.

Κάτι παρόμοιο συνέβη και το 1971 όταν οι ιδρυτές της Nike ανέθεσαν το σχεδιασμό του λογοτύπου της εταιρείας σε μια νεαρή φοιτήτρια. Τα πρώτα σχόλια για το “φτερό” από το άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης, ήταν κάθε άλλο παρά εγκωμιαστικά. Σε σημείο να κάνουν την φοιτήτρια να κλάψει τόσο ώστε τελικά οι Bill Bowerman και Phil Knight να το επιλέξουν από ευαισθησία για να μην την πληγώσουν περισσότερο. Από τότε το “φτερό” συνοδεύει ένα από τα πιο δυνατά brand παγκοσμίως.

Σκεφτείτε διαλλακτικά όπως μια εταιρεία μάρκετινγκ

Τα παραπάνω παραδείγματα θεωρούμε πως είναι αρκετά για να γίνει κατανοητό πως οι επιχειρηματίες δεν πρέπει να είναι “μονόχνοτοι”, ούτε απόλυτοι σε θέματα μάρκετινγκ. Οι στρατηγικές δεν αρκεί να μας αρέσουν, αλλά πρέπει να είναι αποτελεσματικές και αντιπροσωπευτικές της φιλοσοφίας του κάθε brand. Είτε έχετε inhouse τμήμα μάρκετινγκ, είτε συνεργάζεστε με εταιρεία μάρκετινγκ πρέπει να είστε διαλακτικοί και να δέχεστε ακόμα και πράγματα που δεν ταιριάζουν απόλυτα με την αισθητική σας.

Άλλωστε, όπως συνηθίζει να επαναλαμβάνει ο ιδρυτής της VNG, Michael Petichakis: “Όταν κάνουμε πάρεες επιλέγουμε ποιους θέλουμε. Όταν κάνουμε μάρκετινγκ, τους θέλουμε όλους”.