Για 5 τεχνικές “χειραγώγησης” καταναλωτών στο μάρκετινγκ θα μιλήσουμε σήμερα.

Ως εταιρεία μάρκετινγκ, μελετάμε διαρκώς την αγορά και καταγράφουμε τις τάσεις. Σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για τους πέντε (5) επικρατέστερους τρόπους που χρησιμοποιούν οι έμποροι για τη “χειραγώγηση” των καταναλωτών.

Πολλοί από μας συνηθίζουμε να λέμε πως στον έρωτα και τον πόλεμο, όλα επιτρέπονται. Αυτό ισχύει και στο marketing. Γιατί αν τελικά είναι δουλειά του έμπορου να μας κάνει να αγοράσουμε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, σε αυτή την προσπάθεια τους για να επηρεάσουν τις αποφάσεις αγορών, οι έμποροι έχουν αναπτύξει ορισμένες διαδεδομένες τεχνικές που μερικές φορές περιλαμβάνουν υποσυνείδητα μηνύματα που μας πείθουν να αγοράσουμε το προϊόν (μπορείς να το πεις και “πλύση εγκεφάλου”). Αυτό για μια εταιρεία μάρκετινγκ είναι μια καθημερινότητα.

Ποιες είναι οι πιο συνήθεις τεχνικές “χειραγώγησης” που χρησιμοποιούνται στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ από εταιρείες μάρκετινγκ;

Δείτε 5 παραδείγματα παρακάτω:

1. Προσφορές

Ένα πολύ καλό θέμα για να μιλήσω είναι η Black Friday. Όλοι αγαπάμε τις ευκαιρίες και πολλοί καταναλωτές ψωνίζουν ασταμάτητα κατά τη διάρκεια της “μαύρης εβδομάδας”. Ή των εποχιακών προωθήσεων. Είναι αλήθεια ότι συχνά μπορείτε να βρείτε μια πραγματικά καλή ευκαιρία. Αλλά μερικές φορές οι προσφορές δεν είναι και τόσο αληθινές επειδή οι τιμές “μαγειρεύονται”. Δεν είναι σπάνιο μια εταιρεία μάρκετινγκ να συνηθίζει να αυξάνει σημαντικά τις τιμές των προϊόντων λίγο πριν την εποχή των εκπτώσεων και στη συνέχεια να ανακοινώνει θεαματικά μια μεγάλη έκπτωση.

5 τεχνικές “χειραγώγησης” καταναλωτών στο μάρκετινγκ

Τελικά, η τιμή είναι ακόμα υψηλότερη από ό, τι πριν από την πώληση, αλλά οι καταναλωτές υποκύπτουν στον πειρασμό και σε εντυπωσιακά νούμερα εκπτώσεων”-50%” και αγοράζουν με ανυπομονησία, πιστεύοντας ότι βρήκαν μια πραγματική ευκαιρία, αλλά εκείνος που επωφελείται πραγματικά από τη συναλλαγή είναι ο μόνο ο έμπορος. Ένα άλλο κοινό “κόλπο” είναι οι προωθήσεις “αγοράστε περισσότερο, πληρώστε λιγότερο” που σας κάνουν να αγοράσετε περισσότερα από ό, τι χρειάζεστε πραγματικά, μερικές φορές πράγματα που δεν θα χρησιμοποιήσετε ποτέ. Είναι το αντίθετο της εξοικονόμησης χρημάτων, αλλά ο εγκέφαλός σας είναι εγκλωβισμένος στο να σκέφτεται ότι επωφελείται από αυτή τη συμφωνία.

2. Οι γνώμες των επωνύμων

Σίγουρα γνωρίζετε, το είδος της τηλεοπτικής διαφήμισης με έναν επαγγελματία ειδικό που μιλά για τα οφέλη του προϊόντος. Είναι μια κοινή τεχνική για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης που λίγο πολύ έχει δοκιμάσει κάθε εταιρεία μάρκετινγκ. Συχνά παρουσιάζονται ως γιατροί ή μέλη ενώσεων με ονόματα που στο άκουσμα τους θυμίζουν ένα επίσημο ίδρυμα. Αυτές οι οργανώσεις υπάρχουν πραγματικά; Αυτοί οι άνθρωποι είναι πραγματικά ειδικοί. Ή απλά ηθοποιοί;

Γιατί ο οργανισμός υγείας θα προωθήσει μια συγκεκριμένη μάρκα προϊόντων; Κανείς δεν ξέρει και κανένας δεν το ελέγχει. Αλλά ακόμη και αν δεν το γνωρίζουμε πραγματικά, θυμόμαστε ασυναίσθητα το προϊόν ως αξιόπιστο που συνιστάται από τους ειδικούς. Και αυτό επηρεάζει τις αποφάσεις αγορών μας.

Άλλες παρόμοιες τεχνικές είναι διαφημίσεις με διασημότητες και γενικά πρόσωπα που ασκούν επιρροές. Ακόμα κι αν πραγματικά δεν πιστεύουμε ότι ο Σάκης Ρουβάς αγοράζει τη συγκεκριμένη μάρκα πατατάκια, δεν έχει σημασία – ποιος δεν θέλει να είναι σαν τον Σάκη, ακόμα και να φάει τα ίδια σνακ ; Το υποσυνείδητό μας κάνει το τέχνασμα και αγοράζουμε το προϊόν.

3. Κοινωνικές “αποδείξεις”

Παρόμοια περίπτωση με την προηγούμενη, αλλά περιλαμβάνει τις κριτικές κυρίως στο διαδίκτυο. Σήμερα, η έρευνα στο διαδίκτυο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των αγοραστικών μας συνηθειών. Σύμφωνα με το Pew Research Center, περισσότερο από το 80% των αγοραστών βασίζονται σε διαδικτυακές κριτικές πριν κάνουν μια αγορά. Οι έμποροι το γνωρίζουν πολύ καλά και γι ‘αυτό υπάρχει λόγος για μάρκετινγκ. Το διαδίκτυο είναι γεμάτο ψεύτικες κριτικές που δημοσιεύθηκαν είτε από τους υπαλλήλους της εταιρείας είτε από τους ανθρώπους που πληρώνονται γι ‘αυτό.

Αυτές οι απόψεις δεν είναι αξιόπιστες. Αλλά πώς μπορούμε να διακρίνουμε τελικά ποιες απόψεις βρίσκονται στα κοινωνικά δίκτυα ή στις ιστοσελίδες και είναι αληθινές; Δεν υπάρχει πραγματικός τρόπος να το γνωρίζουμε. Οπότε πολύ συχνά οι καταναλωτές μπορούν να παραπλανηθούν από τις ψεύτικες κριτικές και κάνουν μια αγορά που βασίζεται σε μια όχι πολύ αξιόπιστη γνώμη που έχουμε δει κάπου στο διαδίκτυο.

4. “Παιχνίδι” με τα συναισθήματα

Οι εταιρείες επιδιώκουν να δημιουργούν θετικά συναισθήματα για να βοηθήσουν την εικόνα της μάρκας τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλές διαφημίσεις δείχνουν καθαρά ψυχαγωγικές. Και μερικές φορές δεν μοιάζουν πραγματικά ότι έχουν στόχο την πώληση. Αυτές οι διαφημίσεις πάντοτε λένε μια ωραία ιστορία που μας αγγίζει. Και θέλουμε να τη δούμε ξανά και ξανά και να τη μοιραστούμε με φίλους. Γιατί όχι; Η διαφήμιση είναι τόσο συγκινητική, ή σε έκανε ευτυχισμένο, ή είναι απλά τόσο “δροσερή”.

Αυτός ο τρόπος προσέγγισης στηρίζεται καθαρά στο περιεχόμενο και δημιουργεί μόνο θετικά συναισθήματα για το brand. Δεν θα σκεφτείτε ποτέ αρνητικά για αυτήν την εταιρεία. Γιατί αν στο μυαλό σας συνδέεται με τραγούδια του Μητροπάνου, κουτάβια ή γλυκά παιδάκια, τι το κακό μπορεί να έχει που θα σας κάνει να σκεφτείτε αρνητικά; Και τι γίνεται με τα αρνητικά συναισθήματα, που χρησιμοποιούν οι εταιρείες για να πουλήσουν;

5 τεχνικές “χειραγώγησης” καταναλωτών στο μάρκετινγκ

Ο φόβος και το άγχος, για παράδειγμα, χρησιμοποιούνται συχνά ως κίνητρο για αγορά – για παράδειγμα, όταν πιέζεστε με φράσεις όπως “τελευταία ευκαιρία!” “Η προώθηση τελειώνει σύντομα!”, “Τελευταίο κομμάτι στο απόθεμα” κάποιος που μόλις αγόρασε αυτό “σας κάνει να αισθάνεστε αν όχι αρνητικά, άβολα. Αφού σύντομα δεν θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε αυτό το “κελεπούρι”.

5. Τοποθέτηση προϊόντων

Όταν ο Tom Hanks στην ταινία Forrest Gump έτρεχε με Nike. Είναι σίγουρο πως ούτε η Nike δεν περίμενε την αύξηση πωλήσεων που θα ακολουθούσε… Παρόλο που κανένας από εμάς δεν θέλει να παραδεχτεί ότι είναι επιρρεπείς σε τέτοιες τεχνικές που θεωρούνται “φθηνές”, εισάγοντας ένα προϊόν σε μια τηλεοπτική εκπομπή ή μια ταινία, λειτουργεί πραγματικά. Ακόμη και όταν μερικές φορές δεν γνωρίζουμε ότι κοιτάζουμε ένα συγκεκριμένο προϊόν. Ακόμα κι αν εμφανίζεται εμμέσως πλην σαφώς, έστω και μόνο στη γωνία της οθόνης.

Είναι ακόμη πιο ισχυρό, αν μας αρέσει ο χαρακτήρας που απεικονίζεται ή είναι εντυπωσιασμένος με τον τρόπο ζωής που εμφανίζεται στην οθόνη. Όταν βλέπουμε το τοποθετημένο προϊόν ενώ ψωνίζουμε στο κατάστημα, κάτι κάπως, κάνει “κλικ” στο κεφάλι μας και αισθανόμαστε την επιθυμία να αγοράσουμε. Παρά το γεγονός ότι μπορεί να μη θυμόμαστε καν ότι είδαμε τα εμπορεύματα στην οθόνη.

Υπάρχουν προφανώς πολύ περισσότερες τεχνικές χειραγώγησης, καθώς οι έμποροι είναι πολύ δημιουργικοί και καινοτόμοι. Τι πιστεύετε για αυτές τις μεθόδους; Είστε εναντίον τους ως καταναλωτές; Ή ίσως και εσείς θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε τις ίδιες τεχνικές στις καμπάνιες μάρκετινγκ σας; Ενημερώστε μας!

*ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ η αντιγραφή και οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου της ιστοσελίδας, -ακόμα και με αναφορά της πηγής με ενεργό σύνδεσμο-, χωρίς έγγραφη άδεια του εκδότη.