Ο παραδοσιακός καταναλωτισμός έρχεται στο τέλος;
Τον περασμένο μήνα, όπως κάθε χρόνο, απολαύσαμε τις ευκαιρίες της Black Friday, και τώρα, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, ο “πυρετός” των αγορών φτάνει στο αποκορύφωμά του. Η περίοδος των διακοπών είναι συνήθως η εποχή του “αχαλίνωτου” καταναλωτισμού. Παρ ‘όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε την εμφάνιση νέων τάσεων που αναιρούν τον υπάρχοντα τρόπο ζωής των καταναλωτών. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα μεταξύ των νέων γενεών, οι οποίες διαφέρουν από τις παλαιότερες γενιές στην αγοραστική συμπεριφορά τους.
Είναι μόνο αυτές οι μεταβατικές τάσεις που θα εξαφανιστούν σύντομα, ή ίσως η σύγχρονη κοινωνία οδηγείται πραγματικά μακριά από τον παραδοσιακό καταναλωτισμό; Και τι κάνουν ή τι μπορούν να κάνουν τα brands στην κατάσταση αυτή;
Ανάμεσα στα πιο συχνά αναφερόμενα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς καταναλωτών, η μεγαλύτερη τάση στην κοινωνία σήμερα, είναι η υποχώρηση από την παραδοσιακή κατανάλωση και τον υλισμό. Σύμφωνα με την έκθεση της Goldman Sachs, μόνο το 15% της νέας γενιάς καταναλωτών θέλει να αγοράσει ένα νέο αυτοκίνητο ή τηλεόραση, τα αγαθά που αποτελούσαν σύμβολα κατάστασης και αντικείμενα επιθυμίας για προηγούμενες γενιές. Η νέα γενιά , αντί να αγοράζει, προτιμά να ξοδεύει χρήματα σε εμπειρίες όπως ταξίδια, συναυλίες, φεστιβάλ ή φαγητό. Είναι επίσης πολύ πιο συνειδητοί ως καταναλωτές. Όταν οι νέοι καταναλωτές ξεκίνησαν την ενήλικη ζωή τους, αναδύθηκαν πολλοί νέοι, εναλλακτικοί τρόποι ζωής που απορρίπτουν τον μακροχρόνιο καταναλωτισμό.
Ο παραδοσιακός καταναλωτισμός έρχεται στο τέλος;
Νέες τάσεις και εναλλακτικοί τρόποι ζωής
Οι νέες τάσεις βασίζονται κυρίως στην άρνηση του κυρίαρχου τρόπου ζωής που επικεντρώνεται στην κατανάλωση και στον υλισμό. Δηλαδή τα φαινόμενα που υποδεικνύονται ως οι κύριοι ένοχοι της προοδευτικής υποβάθμισης του περιβάλλοντος και της κοινωνικής ζωής. Η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και του τρόπου ζωής σε μια πιο συνειδητή, οικολογική και υπεύθυνη θεωρείται μια κίνηση που μπορεί τουλάχιστον εν μέρει να σταματήσει τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει ο ανθρώπινος πολιτισμός στο περιβάλλον.
Ανάμεσα σε αυτές τις όλο και πιο δημοφιλείς τάσεις υπάρχουν:
- Αντι-καταναλωτισμός ή συνειδητός και σκόπιμος περιορισμός της κατανάλωσης τόσο των προϊόντων όσο και των υπηρεσιών
- Λιγότερα απόβλητα και μηδενικά απόβλητα, δηλαδή μείωση ή εξάλειψη αποβλήτων από την κατανάλωση, π.χ. με την ανακύκλωση ή την επιλογή προϊόντων των οποίων η κατανάλωση δεν θα παράγει απόβλητα, μια φιλοσοφία που απορρίπτει το γρήγορο ρυθμό της ζωής και επαινεί τις απλές απολαύσεις της καθημερινής ζωής
- Ηθική κατανάλωση – επιλογή προϊόντων των οποίων οι αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον ελαχιστοποιούνται
- Τάσεις ανταλλακτικής οικονομίας, όπου μπορούν να μοιράζονται τα αγαθά χωρίς να χρειάζεται να τα αποκτήσουν, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη χρήση των πόρων (π.χ. συστήματα κοινής χρήσης ποδηλάτων).
Τι σημαίνουν αυτές οι τάσεις για τους εμπόρους;
Αυτά τα φαινόμενα σημαίνουν ότι έρχονται ριζικές και μόνιμες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών. Που σημαίνει κακή εποχή για τις τις πωλήσεις; Πιθανόν όχι – ακόμη και η “πλημμύρα” των νέων τάσεων κατά του καταναλωτισμού δεν σημαίνει ότι η καπιταλιστική κοινωνία θα σταματήσει να αγοράζει. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο σύγχρονος κόσμος αλλάζει διαρκώς. Και τα brands πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις.
Πώς μπορούν τα brands να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους στο marketing σύμφωνα με τη νέα πραγματικότητα;
Ας δούμε το παράδειγμα της Patagonia, μιας εταιρείας που ενθαρρύνει τους πελάτες της να στραφούν στον υπεύθυνο καταναλωτισμό. Να αγοράζουν λιγότερο συχνά. Αλλά προϊόντα καλής ποιότητας που θα διαρκούν περισσότερο. Να προτιμά την επισκευή ρούχων αντί να τα πετάει. Να αγοράσει κάτι από δεύτερο χέρι το οποίο ανακυκλώνεται.
Μπορούμε να υιοθετήσουμε αυτή τη στάση ως μια αποτελεσματική στρατηγική; Η αύξηση των εσόδων της εταιρείας κατά 250 εκατομμύρια δολάρια από την αξέχαστη καμπάνια “Μην αγοράζετε αυτό το σακάκι” αποδεικνύει ότι λειτουργεί.
Αυτό το παράδειγμα δείχνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Αναφερόμενες στις αξίες που είναι σημαντικές γι ‘αυτούς και την οικοδόμηση του brand σε τέτοια συνθήματα. Όπως η κοινωνική ευθύνη, η βιωσιμότητα, η φιλική προς το περιβάλλον διαδικασία παραγωγής κλπ. -εξέλιξη σχέσεων με τους πελάτες και σύνδεση τους με το brand που ταιριάζει στις αξίες και τον τρόπο ζωής τους.
Ο παραδοσιακός καταναλωτισμός έρχεται στο τέλος;
Marketing Automation: Το κορυφαίο εργαλείο των brands σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο
Μπροστά στη διαρκώς μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των καταναλωτών, ένας αναμφισβήτητα σημαντικός παράγοντας είναι η εις βάθος γνώση των αναγκών των πελατών. Και η προσαρμογή της επικοινωνίας με βάση τις πληροφορίες που λαμβάνονται. Τέτοιες δυνατότητες προσφέρονται από την εργαλειοθήκη του Marketing Automation.
Η μαζική επικοινωνία δεν είναι πλέον αποτελεσματική όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση ομάδων παραληπτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά και προτιμήσεις. Τα brands θα πρέπει να αρχίσουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην εξατομίκευση των δραστηριοτήτων μάρκετινγκ. Να κατανέμουν τους παραλήπτες με βάση τα κοινά χαρακτηριστικά τους (όπως ο τρόπος ζωής ή η φιλοσοφία της ζωής) και να χρησιμοποιούν τις τελευταίες τεχνολογίες μάρκετινγκ που βασίζονται σε AI, Data Science και Machine Learning. Έτσι, θα μπορούν να παρέχουν εξατομικευμένες λύσεις για τους πελάτες τους.
Τέτοιες σύγχρονες λύσεις βοηθούν τα brands να ανταποκριθούν στις πραγματικότητες του μεταβαλλόμενου κόσμου. Και να συμβαδίσουν με τις νέες τάσεις της κατανάλωσης. Επικοινωνήστε μαζί μας, να σχεδιάσουμε για σας τη στρατηγική που χρειάζεστε προκειμένου να συμβαδίσετε με τις ανάγκες της νέας εποχής.
*ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ η αντιγραφή και οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου της ιστοσελίδας, -ακόμα και με αναφορά της πηγής με ενεργό σύνδεσμο-, χωρίς έγγραφη άδεια του εκδότη.