Λόγοι αποτυχίας στο digital marketing; Μπορεί να είναι αμέτρητοι, όμως κάποιοι έχουν άλλη βαρύτητα και σημασία. Ας τους δούμε…
Όσοι μικροί-μεγάλοι επιχειρηματίες (εδώ δεν έχει σημασία το μέγεθος), ξεκινούν την προσπάθεια τους στο digital οικοσύστημα, έχουν σίγουρα φιλοδοξίες και περιμένουν πράγματι πολλά να συμβούν. Όπως το να λύσουν το οικονομικό τους πρόβλημα, να θριαμβεύσουν, να κατακτήσουν την αγορά ή και τον πλανήτη. Αυτό είναι εντελώς λογικό όταν κυκλοφορούν τόσες ιστορίες επιτυχίας όπου άνθρωποι με ένα ευρώ ξεκίνησαν μια αυτοκρατορία ή κάποιοι άλλοι, από την ανωνυμία σε λίγα χρόνια κατάφεραν να μπουν στην παγκόσμια ελίτ της επιχειρηματικής επιτυχίας.
Ποιοι είναι οι λόγοι αποτυχίας στο digital marketing
Τέτοιες ιστορίες θα κυκλοφορούν και θα διαβάζουμε πάντα. Σε τόσα εκατομμύρια προσπάθειες όμως, οι επιτυχημένες ιστορίες μάλλον θα αποδειχτούν λίγες… Αυτό όμως δε θα ενοχλήσει και πολλούς, ούτε θα το σκεφτούν πολλοί.
Γιατί απλά οι ιστορίες αποτυχίας σε αντίθεση με τις επιτυχίας, δεν κυκλοφορούν, δεν θα τις δεις σε εξώφυλλα επιχειρηματικών περιοδικών, ούτε θα τις διαβάσεις σε οκτασέλιδα αφιερώματα. Αυτές συνήθως τις νιώθουν και τις ζουν οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι.
Ποιοι είναι όμως οι συχνότεροι λόγοι αποτυχίας στο digital marketing; Ποια είναι τα λάθη που γίνονται;
Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε με απλά λόγια και όσο το δυνατόν περισσότερα παραδείγματα τις βασικότερες παραμέτρους αποτυχίας.
Λόγοι αποτυχίας στο digital marketing
#1 Βαδίζεις χωρίς στόχο – Δεν ξέρεις ποιος είναι ο πραγματικός σου στόχος
“Σιγά”, θα πουν οι περισσότεροι. “Εγώ έχω ξεκάθαρους στόχους”. Και οι 9 στους 10 θα απαντήσουν: “Ο στόχος μου είναι να γίνω πλούσιος και να βγάλω πολλά λεφτά”. Αυτό φυσικά όπως καταλαβαίνετε δεν είναι στόχος. Είναι μια ουτοπία. Είναι το happy end της ιστορίας, που συνήθως δεν έρχεται ποτέ γιατί η έλλειψη στόχων και η άγνοια δεν οδηγούν ποτέ σε happy end.
Ένα πραγματικό παράδειγμα για να καταλάβετε καλύτερα: Πριν λίγο καιρό επικοινώνησε μαζί μας μια φιλόδοξη ομάδα να ζητήσει τη συμβολή μας στο σχεδιασμό και την κατασκευή ενός τοπικού εμπορικού οδηγού για ένα μεγάλο Νομό της Περιφέρειας, που θα παρουσίαζε όλες τις επιχειρήσεις της περιοχής από εστιατόρια μέχρι βενζινάδικα.
Όπως σωστά το σκέφτηκαν οι εμπνευστές του, το project θα έβγαζε πολλά χρήματα εισπράττοντας ετήσιες συνδρομές από την κάθε επιχείρηση προκειμένου να έχει παρουσία στις σελίδες του. Πράγματι, ένα αρκετά φιλόδοξο και πολλά υποσχόμενο project. Αφού στη συγκεκριμένη περιοχή αφενός δεν υπήρχε κάποια άλλη ανταγωνιστική πρόταση. Ενώ αφετέρου οι επιχειρήσεις είναι περισσότερες από είκοσι χιλιάδες.
Έτσι, με απλά μαθηματικά, 20.000 επιχειρήσεις x 100€ ετήσια συνδρομή ως προσφορά γνωριμίας για τον πρώτο χρόνο, σημαίνει πως ακόπιαστα και αβίαστα θα μπουν στο ταμείο της νεοσύστατης εταιρείας 2.000.000 ευρώ. Με βλέψεις φυσικά τον επόμενο χρόνο που δεν θα υπάρχει η προσφορά, η συνδρομή να ανεβεί. Καθόλου άσχημα θα έλεγε κανείς, αν βέβαια όλα αυτά είχαν και κάποιο ρεαλιστικό στοιχείο και δεν ήταν μόνο σουρεάλ. Συγκεκριμένα, αυτό που περιέγραψα ήταν η απάντηση σύσσωμης της ομάδας στην ερώτηση μας τι στόχο έχετε με αυτό το project.
Λόγοι αποτυχίας στο digital marketing
Όμως η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική και επίπονη. Και μόνο μία απλή ερώτηση φάνηκε ότι αρκεί για να αρχίσει η (ανώμαλη) προσγείωση στην πραγματικότητα: “Για ποιο λόγο οποιαδήποτε επιχείρηση να πληρώσει έστω και 1 ευρώ για ένα site που δεν μπαίνει κανείς και δεν έχει καμιά επισκεψιμότητα;”, γιατί όπως θα σκεφτούν οι περισσότεροι, δεν έχει σημασία αν τα 100€ είναι λίγα ή πολλά, σημασία έχει τι θα κερδίσω αν τα δώσω.
Άρα, ο στόχος των 2.000.000€ μάλλον θα καθυστερήσει πολύ περισσότερο από την πρώτη χρονιά για να επιτευχθεί. Ποιος λοιπόν πρέπει να είναι ο βασικός μας στόχος; Το project με την κατάλληλη στρατηγική και κινήσεις να αποκτήσει μια σημαντική επισκεψιμότητα που δώσει προστιθέμενη αξία. Και πολλούς καλούς λόγους σε μια επιχείρηση να θέλει να μπει από μόνη της σε αυτόν τον οδηγό, χωρίς παρακάλια. Όταν η πλατφόρμα αναγνωριστεί από τους χρήστες ως το καλύτερο εργαλείο για να βρουν αυτό που χρειάζονται για τη συγκεκριμένη περιοχή, τότε θα είναι η ώρα να σχεδιάσουμε τον επόμενο στόχο.
Έψαξες πολύ και όλες οι πληροφορίες που διάβασες καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: Για να πας καλά, πρέπει να έχεις μια αξιόλογη παρουσία στα social media. Πολύ σωστό συμπέρασμα και μπράβο σου που κατέληξες εκεί. Πώς προχωράς; Αναζητάς εταιρεία να σου αναλάβει τη διαχείριση για να είσαι σίγουρος ότι θα γίνει επαγγελματική δουλειά.
Και πάλι μπράβο σου, το σκέφτηκες πολύ σωστά. Και κάπου έκει, τη στιγμή που μαζεύεις προσφορές αρχίζεις να το χάνεις. Ίσως δικαιολογημένα, αφού βρήκες ακριβώς αυτό που έψαχνες: Διαχείριση social media με 90€ το μήνα και με 150€ το μήνα. Όταν κάποιες εταιρείες σου ζητούν 5 ή και παραπάνω φορές περισσότερα για την “ίδια” υπηρεσία! Αυτό έψαχνες όμως όταν σκεφτόσουν πως θέλεις να γίνει επαγγελματική δουλειά; Για σκέψου το λίγο.
#2 Κάνεις τη μία μετά την άλλη λάθος επιλογές επειδή “συμφέρουν οικονομικά”
Όταν η μία μόνο εργατοώρα ενός hi level social media marketer ξεκινάει από 50€, πόσες ώρες νομίζεις ότι μπορεί να ασχοληθεί μαζί σου για 90€ το μήνα; Έστω και junior level να είναι κάποιος και να αμοίβεται 30€ την εργατοώρα, πιστεύεις πως αρκούν τα 90€ για ένα μήνα;
Μα γιατί μιλάμε τόση ώρα για ένα άτομο; Αφού τα social media για να δουλευτούν σωστά χρειάζονται ολόκληρη ομάδα. Χρειάζονται στρατηγική, planner, copywritter, content creator και designer. Άρα η”ίδια” υπηρεσία, μάλλον δεν θα είναι και τόσο ίδια τελικά! Και μάλιστα αυτό δεν είναι το πρόβλημα. Το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι η φτηνή υπηρεσία δεν θα έχει απλά ένα φτηνό αποτέλεσμα, αλλά θα έχει μια φτηνή εικόνα για το brand σου!
Άρα, μάλλον πρέπει να το ξαναπιάσεις από την αρχή το πράγμα. Γιατί και στο διαδίκτυο, όπως και στον φυσικό κόσμο, για μια εικόνα ζούμε! Αν κατάλαβες το νόημα από όσα διάβασες, μπορείς να αντικαταστήσεις το παράδειγμα με την υπηρεσία social media marketing, με οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία digital marketing. Ακόμα και με την κατασκευή του site ή του eshop σου. Τα ίδια με τα παραπάνω γραφόμενα ισχύουν λίγο πολύ για όλα.
#3 Δεν μπορείς να πληρώσεις για SEO
Γοητεύεσαι από τους μεγάλους “παίχτες” της αγοράς που έχουν το ίδιο αντικείμενο με το δικό σου, όταν τους βλέπεις να φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις αποτελεσμάτων αναζήτησης Google. Για όποιο ερώτημα σχετικά με τον κλάδο σου κάνεις. Θα ήθελες πολύ να είναι και το brand σου κάπου εκεί. Γιατί έχεις καταλάβει τη δύναμη της οργανικής εμφάνισης στα αποτελέσματα. Γιατί πλέον ξέρεις πως όποιο brand εμφανιστεί τη στιγμή που ο χρήστης αναζητά προϊόντα ή υπηρεσίες σαν τα δικά του, είναι αυτό που θα πουλήσει. Είναι αυτό που θα “μαζέψει το χρήμα”.
Κάπου εκεί, μαθαίνεις πως αυτό το “όνειρο” μπορεί να γίνει πραγματικό. Λέγεται SEO. Είναι η κορυφαία υπηρεσία στο digital marketing. Και μπορείς και εσύ να φιγουράρεις εκεί που θαυμάζεις τους ανταγωνιστές σου.
Μετά από λίγο όμως, προσγειώνεσαι απότομα. Μαθαίνεις πως η φτηνότερη ετήσια καμπάνια SEO ξεκινά από 3000-5000 ευρώ ανά γλώσσα, ανά έτος, και μπορεί ακόμα και να ξεπεράσει κατά πολύ αυτά τα νούμερα. Ανάλογα το industry, το επίπεδο του ανταγωνισμού και τις διάφορες δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν από την έρευνα αγοράς. Σου φαίνονται πολλά χρήματα για να τα δώσεις, ίσως και να είναι αν τα δεις μόνο ως νούμερο, όμως παραβλέπεις τα δύο πιο σημαντικά πράγματα για το SEO: 1) Αν ήταν φτηνό θα ήταν εύκολο. 2) Αν ήταν εύκολο, θα το έκαναν όλοι.
Το SEO είναι το πιο εύκολο πράγμα. Όλοι μπορούν να κάνουν. Όπως όλοι μπορούν να ζωγραφίσουν
Σε μια αγορά που ο αριθμός των επιχειρήσεων σαν τη δική σου είναι τουλάχιστον τετράψηφιος, σκέψου πόσο λίγες θέσεις έχει η πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης Google. Αλλά έστω κι ότι μπορείς να διαθέσεις τα χρήματα που απαιτούνται. Είναι τραγικά δύσκολο να βρεις μια εταιρεία digital marketing που μπορεί και ξέρει να κάνει SEO στ’ αλήθεια. Και πραγματικά μπορεί να σε βοηθήσει.
Άλλωστε το SEO δεν είναι για όλους, και όπως συνηθίζει να λέει ο CEO της VNG, Michael Petichakis:
“Το SEO για τους περισσότερους είναι χαμένος χρόνος. Εκτός αν ανήκουν σε δύο κατηγορίες: α) Σε αυτούς που ξέρουν να το κάνουν β) Σε αυτούς που μπορούν να το πληρώσουν”
#4 Δεν έχεις “ματιά” – Δεν τα πας καλά με την αισθητική
Αυτό δυστυχώς είναι το πιο δύσκολο από όλα, τόσο στην αναγνώριση του, όσο και στην αντιμετώπιση του. Το καλό γούστο, η “ψαγμένη ματιά”, η προχωρημένη “άποψη”, η όμορφη αισθητική, δεν διδάσκονται σε κανένα πανεπιστήμιο. Ή τα έχεις ή δεν τα έχεις. Ακόμα κι αν το πρόβλημα σου δεν είναι τα χρήματα και πληρώσεις μια εταιρεία αδρά προκειμένου να κάνει το καλύτερο για σένα. Ακόμα και τότε εγκυμονεί ο κίνδυνος να μην γίνουν οι σωστές επιλογές. Και να μην έχει τη ματιά που απαιτείται για να σε διαφοροποιήσουν στην αγορά ή ακόμα χειρότερα, να είναι κιτς.
Σκέψου λίγο όλες τις ενέργειες που έχουν επιτυχία τόσο στον φυσικό κόσμο όσο και στο διαδίκτυο. Όλα τα επιτυχημένα project, physical ή digital, είναι όμορφα, ξεχωριστά, αρμονικά, προσεγμένα. Ακόμα και μια απλή διαφήμιση στα social media έχει επιτυχία όταν έχει όμορφο οπτικοακουστικό υλικό, και υψηλής ποιότητας περιεχόμενο, κείμενο, call to action κλπ. Αν δεν υπάρχουν αυτά, αν δεν υπάρχει η “ματιά” που θα κάνει τη διαφορά, τότε δεν θα υπάρξει καμιά επιρροή, καμιά διαφορά. Ψάξε λοιπόν για “ματιά”, όχι για “μάτια”. Αυτό χρειάζεσαι!
*ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ η αντιγραφή και οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση. Εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου της ιστοσελίδας. Ακόμα και με αναφορά της πηγής με ενεργό σύνδεσμο, χωρίς έγγραφη άδεια του εκδότη.