Γράφει ο Πάρις Ευστρατιάδης, Social Media Expert στην εταιρεία VNG DIGITAL GROUP.

Τα likes σε μια επαγγελματική σελίδα στο Facebook, είναι πλέον ένας από τους κυριότερους στόχους για κάθε επιχείρηση, που αναγνωρίζει τη δυναμική των Social Media και θέλει να αναπτύξει τη δραστηριότητα της μέσα σ’ αυτά.

Απολύτως λογικό, αφού μια επαγγελματική σελίδα στο Facebook, λειτουργεί ως ένα ατομικό κανάλι προβολής για την κάθε εταιρεία, που της δίνει τη δυνατότητα να έχει το δικό της κοινό, να επικοινωνεί μαζί του άμεσα και να προωθεί με τον καλύτερο τρόπο τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες της χωρίς κόστος.

Από αυτό το σημείο ξεκινάει ο “αγώνας” της απόκτησης των Likes και όπως σε κάθε πράγμα που υπάρχει ενδιαφέρον, έτσι κι εδώ υπάρχουν διάφοροι τρόποι να αποκτήσει μια επαγγελματική σελίδα Likes και να αναπτύξει το κοινό της. Ο βασικός “προμηθευτής” Likes, το ίδιο το Facebook, παρέχει την υπηρεσία με ιδιαίτερα υψηλά κοστολόγια, οπότε αφήνει περιθώρια να “ανθίσει”μια αγορά που θα βασίζεται στην πώληση των… Likes. Kαι όπως είναι λογικό και συμβαίνει σε οτιδήποτε έχει εμπορικό ενδιαφέρον, η ποιότητα των Likes και οι τρόποι απόκτησης ποικίλουν, ενώ μπορεί να κρύβουν απάτες και κινδύνους για τους ανυποψίαστους ιδιοκτήτες των σελίδων…

Ας δούμε αναλυτικά τις περιπτώσεις που κυκλοφορούν στην αγορά, με τους κινδύνους και τις απάτες που κρύβουν, αφού ξεκινήσουμε από το μεγαλύτερο μύθο που κυκλοφορεί, αλλά και την αλήθεια, που στη συνέχεια θα μας βοηθήσουν να εξηγήσουμε πολλές περιπτώσεις:

ΜΥΘΟΣ:

Το Facebook εμφανίζει τις ανακοινώσεις μου σε ελάχιστο κόσμο. Η σελίδα μου έχει πολλούς fans. Mάλλον με οδηγεί στο να κάνω πληρωμένη διαφήμιση“.

Πρόκειται για τον πιο συνηθισμένο “μύθο” που κυκλοφορεί για την απήχηση των σελίδων του Facebook. Όλα ξεκίνησαν, όταν το Facebook άλλαξε τον τρόπο των ενημερώσεων με στόχο να εμφανίζει όσο πιο δυνατόν σχετικό περιεχόμενο σε σχετικούς χρήστες. Έτσι, σελίδες με 80-100 χιλιάδες κόσμο, έβλεπαν ξαφνικά οι δημοσιεύσεις τους να εμφανίζονται σε μερικές δεκάδες χρηστών, αντί για χιλιάδες που είχαν συνηθίσει…

ΑΛΗΘΕΙΑ:

Oι αναρτήσεις εμφανίζονται σε όσο κόσμο ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο της σελίδας. Πως καταλαβαίνουμε πόσοι ενδιαφέρονται; Από το δείκτη “πόσοι μιλούν για τη σελίδα” (talking about). “Μιλώ” για τη σελίδα, σημαίνει συμμετέχω, αλληλεπιδρώ, σχολιάζω, κάνω Like κλπ. Αν το talking about είναι σε υψηλά επίπεδα, σε υψηλά επίπεδα θα είναι και η απήχηση των δημοσιεύσεων. Αν το talking about είναι χαμηλό, η σελίδα μας είναι “νεκρή”, ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο και οι αναρτήσεις μας εμφανίζονται σε όλο και λιγότερους.

Δείτε στις παρακάτω εικόνες τη διαφορά του talking about σε 2 εκ διαμέτρου αντίθετου μεγέθους σελίδες…

ΕΙΚΟΝΑ 1

social media expert

Αυτή είναι μια “υγιέστατη” σελίδα με λίγους σχετικά fans (10.843) που όμως έχει ιδιαίτερη δυναμική και οι δημοσιεύσεις της εμφανίζονται μέσω της αλληλεπίδρασης σε μεγαλύτερο αριθμό χρηστών από όσους διαθέτει η ίδια η σελίδα (14.146) !

ΕΙΚΟΝΑ 2

social media expert greece

Aυτή είναι μια κυριολεκτικά “νεκρή” σελίδα. Από τους 154.854 fans, για τη σελίδα μιλούν μόνο οι 15! Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως η σελίδα δεν έχει λόγο ύπαρξης αφού οι δημοσιεύσεις της δεν εμφανίζονται ούτε σε 100 άτομα!

Με απλά λόγια, η σελίδα που έχει ενδιαφέρον στο παραπάνω παράδειγμα είναι η μικρότερη σε αριθμό fans.

Ας δούμε τώρα αναλυτικά τους τρόπους απόκτησης Likes, με ή χωρίς την πληρωμή διαφήμισης στο Facebook:

ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ LIKES ή ΑΛΛΙΩΣ: “ΚΑΝΕ ΜΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΚΑΝΩ”

Αυτή είναι μια ιδιαίτερα διαδεδομένη μέθοδος για την απόκτηση δωρεάν Likes, που καθιερώθηκε από ασχέτους, που δεν γνωρίζουν την ουσία και την αξία των πραγματικών Likes, μάλιστα η μέθοδος φέρνει με μαθηματική ακρίβεια καταστροφικά αποτελέσματα. Υπάρχουν groups που η κάθε σελίδα μπορεί να “ζητήσει” Like με την προυπόθεση να ανταποδώσει κάνοντας Like σε κάποιες άλλες σελίδες. Εδώ ακριβώς ξεκινά το πρόβλημα. Άσχετοι, ζητούν Likes από άσχετους και το πράγμα μιλάει από μόνο του. Φανταστείτε μια σχολή χορού στην Κρήτη να κάνει Like σε μια σχολή οδηγών στη Θεσσαλονίκη. Κανείς από τους 2 δεν ενδιαφέρεται για τη δραστηριότητα του άλλου. Ποτέ δε θα γίνει πελάτης ο ένας του άλλου. Τα Likes; Όχι μόνο άχρηστα, αλλά και καταστροφικά αφού ως “διακοσμητικά” θα ισοπεδώσουν τον δείκτη “talking about” που αναφέρουμε παραπάνω, με αποτέλεσμα η σελίδα να μην μπορεί να πουλήσει προϊόντα και υπηρεσίες, αφού κανείς δεν θα τη βλέπει. Ο μεγάλος αριθμός τέτοιων Likes θα δημιουργήσει “νεκρά φύση” αντίστοιχη με τη σελίδα του παραπάνω γραφήματος.

LIKES ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ – ΑΠΑΤΗ

Πρόκειται για την πιο επικίνδυνη κατηγορία Likes που κυκλοφορούν στην αγορά. Επιτήδιοι, στήνουν διάφορους μηχανισμούς προκειμένου να εξαπατήσουν τους χρήστες ώστε να κάνουν Like χωρίς να το γνωρίζουν σε διάφορες Facebook σελίδες πελατών τους. Οι πελάτες, αυτοί δηλαδή που αγοράζουν τα Likes, πέφτουν στην παγίδα χωρίς να το καταλάβουν και πάντα πάνω στην ανάγκη να αναπτύξουν μια σοβαρή δραστηριότητα στα Social Media. Αυτά τα Likes, όπως εξηγούν οι social media expert μας,  αφενός είναι άχρηστα, αφού οι χρήστες όχι μόνο δεν ενδιαφέρονται, αλλά δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη της επιχείρησης, αφετέρου έχουν ημερομηνία λήξης, αφού το Facebook σε τακτά χρονικά διαστήματα αναγνωρίζει την απάτη και διαγράφει στην καλύτερη περίπτωση τα Likes και στη χειρότερη περίπτωση την ίδια τη σελίδα!

LIKES ΑΠΟ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

Τα Likes που προέρχονται από ένα διαγωνισμό δεν είναι επικίνδυνα, είναι όμως καταστροφικά. Στην καλύτερη περίπτωση, τα Likes προέρχονται από ανθρώπους που μπήκαν για να παίξουν και όχι επειδή τους ενδιαφέρει το περιεχόμενο της σελίδας. Αυτό από μόνο του θα μειώσει αισθητά την απήχηση της σελίδας. Στην χειρότερη περίπτωση μπορεί ένας διαγωνισμός που έχει συγκεντρώσει π.χ. 1000 Likes, στην πραγματικότητα να μην έχει ούτε 200 πραγματικά Likes, λόγω του ότι οι μυημένοι του είδους, συνηθίζουν να παίζουν με 5-10 fake προφίλ ώστε να αυξήσουν τις πιθανότητες τους. Νομίζω πως δεν χρειάζεται καν να σας πω, το πως ένα τέτοιο κοινό θα βοηθήσει την “κατάρρευση” του δείκτη talking about…

LIKES ΑΠΟ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ

Αυτά είναι τα μόνα Likes τα οποία βοηθούν την ανάπτυξη μιας σελίδας και κατά συνέπεια μιας οποιασδήποτε επαγγελματικής δραστηριότητας μέσω Social Media. Αυτά τα Likes μπορούν να προέρθουν μόνο από στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες στο Facebook οι οποίες  με τις βελτιστοποιήσεις που μπορεί να κάνει κάποιος επαγγελματίας θα έχουν μικρό κόστος και μεγάλο αποτέλεσμα. Likes σε μικρότερη όμως συχνότητα, μπορούν επίσης να αποφέρουν οι δημοσιεύσεις διαφημιστικών άρθρων σε ειδησεογραφικές/ενημερωτικές ιστοσελίδες υψηλής επισκεψιμότητας και στη συνέχεια, συνεχόμενες αναρτήσεις σε μεγάλες Faceboook σελίδες. Τα άρθρα λειτουργούν ως “φίλτρα” στους χρήστες, με αποτέλεσμα τα Likes να γίνονται από σχετικό κοινό που ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο της εκάστοτε σελίδας. Έτσι, εξασφαλίζεται πως οι συγκεκριμένοι χρήστες μπορούν πολύ πιο εύκολα να μετατραπούν σε πελάτες & πωλήσεις.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΘΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ;

Οι επιχειρηματίες που επιθυμούν να αναπτύξουν τη δραστηριότητα τους μέσω Social Media, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επιλογή συνεργατών όσον αφορά μια τόσο εξειδικευμένη υπηρεσία. Θα πρέπει να ζητούν διευκρινίσεις όσον αφορά την προέλευση των Likes καθώς και να γνωρίζουν επακριβώς τη μέθοδο που θα ακολουθηθεί προκειμένου να συγκεντρωθούν τα νέα Likes στη σελίδα τους. Ερωτήσεις όπως: Που και πως θα με διαφημίσετε; Με τι τρόπο; Που θα δω τι διαφήμιση μου; Τι εικόνα θα έχω για την υπηρεσία σας; Ποιες άλλες εταιρείες έχετε προωθήσει; Kόβετε τιμολόγιο; είναι σίγουρο πως θα φέρουν σε αμηχανία τους επιτήδιους, όποτε το συμπέρασμα θα είναι πολύ εύκολο να βγει.

Επιπλέον, η εξειδικευμένη ομάδα Social media expert της VNG DIGITAL GROUP, παρέχει σε όλες τις επιχειρήσεις τη δυνατότητα συμβουλευτικής υποστήριξης για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση, καθώς και έλεγχο & αξιολόγηση της σελίδας.

*ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ η αντιγραφή και οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου της ιστοσελίδας, -ακόμα και με αναφορά της πηγής με ενεργό σύνδεσμο-, χωρίς έγγραφη άδεια του εκδότη.